torsdag 27 december 2012

Julmatsstopp



Oj oj oj vad mycket gott man ätit igen, precis som alla andra jular. Vet inte hur många dagar ni andra ätit julmat, men för mig blev det 3 dagar i rad. Och det är helt ok för mig, men där går nog gränsen sen! Hur som helst har vi grisat i oss grymt mycket mat, så jag tänkte att vi fortsätter på gris-temat! Så idag komponerade jag ihop en snabb kasslerrätt. 

Kasslergratäng

5 port.

600-700 g kassler
3 dl mellangrädde
2 dl crème fraiche
3/4 dl sweet chilisås
1 liten purjolök
lite riven ost, gärna lagrad

Skiva kasslern och lägg i en ugnsform. Strimla purjolöken och stek den glansig i lite smör,lägg den sedan på kasslern. Blanda ihop grädde, crème fraiche och sweet chilisås i en bunke. Häll detta över kasslern och purjolöken. Strö över den rivna osten och gratinera i ugnen i 225 grader tills osten fått fin färg. Servera med ris. 

ICA´s vinmarinerade kassler tycker jag är klart godast, så den använde jag. Sweet chilisås kan man absolut öka på mängden av, om man gillar lite hetta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar