söndag 2 december 2012

Iskall söndag kräver varm gryta


Hur gott smakade inte det här efter att ha stått i -14 på julmarknaden och sålt bröd för handbollsklubben? Fabulous!! Gjorde grytan på förmiddagen, så att vi bara kunde sätta oss och äta direkt när vi kom in från kylan. Vi vann tid och grytan vann smak, den blir ju bara godare om den får stå, gärna ett helt dygn! Jag får med andra ord en ännu mer delikat lunch imorgon!
Tror det skulle vara godare med ett riktigt gott potatismos till, men jag blev nedröstad av familjen som ville ha kokt potatis. Själv pressade jag min potatis och som tillbehör hade vi smörstekta haricots verts. Vinet går det åt 4 dl av till grytan, vilket med ett lite lätt matematiskt överslag ger möjlighet att njuta av det även till maten! Mums!

Boeuf Bourguignon

6 port.

1 kg benfritt nötkött
2 msk smör till stekning av kött
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1,5 msk tomatpuré
8 dl vatten
4 dl rödvin
1 köttbuljongtärning
3 tsk torkad timjan
1 lagerblad
200 g små champinjoner
15 steklökar
1 msk smör till stekning av lök

Skär köttet i bitar, ca 3x3 cm. Låt lite fett bli ljusbrunt i en rymlig gryta. Bryn köttbitarna i omgångar på stark värme, salta och peppra. Skala och hacka lök och vitlök. Lägg i löken, blanda med köttet och fräs allt någon minut. Tillsätt tomatpuré, vatten och vin så att det täcker köttet, buljongtärning, salt, peppar, timjan och lagerblad. Låt puttra utan lock och fyll på med vatten och vin när vätskenivån sjunkit under köttet. Borsta eller skölj champinjonerna och stek dem och skalade steklökar i smör i en stekpanna så de får färg. Lägg svamp och lök i grytan när köttet börjar bli klart, efter 1-1,5 timme. Om grytan känns tunn, red av den och koka 5 min till.

Jag valde denna gång att använda hela champinjoner i burk, istället för färska. Istället för små steklökar hade jag i syltlök, som jag tycker är SÅ gott. Det finns mängder av olika recept på denna gryta och i de flesta används sidfläsk som smaksättare, dock ej i den här. Jag stekte på strimlad bacon, för att ändå få den goda salta, rökta smaken i grytan. Bacon lade jag i tillsammans med champinjoner och lök mot slutet. Koktiden är på tok för kort enligt mig, men man får prova sig fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar