torsdag 17 januari 2013

Fina firren



Fisk äter vi på tok för lite av i vår familj! Barnen knorrar och jag curlar. Det är den bistra sanningen. Fiskpinnar är dom helt ok med, men jag anser att fiskpinnar är en mash-up av diverse fiskkött med lite skorpsmulor på. Känns inte direkt nyttigt. Men såklart bättre än ingen fisk alls. Ibland råkar jag i alla fall hitta ett och annat fiskrecept som jag tänker bara måste gå hem, till och med hos mina barn. Och det här är ett sånt! Alla i familjen gillar detta! Bara en sån sak!

Torskrygg på Gith´s vis

4 port.

4 bitar torskrygg
2 dl crème fraiche
1 dl grädde
½ dl fiskfond
4 msk kaviar

2 hårdkokta ägg
1 dl finstrimlad purjolök
1 pkt knaperstekt bacon

Salta och peppra fisken och lägg den i en smord ugnsform. Blanda crème fraiche, grädde, fond och kaviar och häll på fisken. Sätt in i ugnen på 200 grader tills den fått fin färg och fisken är klar. Ta ut och garnera med purjo, bacon och hackat ägg. Servera med kokt, gärna pressad, potatis.

Det går såklart lika bra att använda torskfilé som ryggfilé av torsk. Jag använder helst dillkaviar och ännu godare blir det med lite färsk dill i. Purjolöken stekte jag på lite lätt i smör innan servering. Aldrig fel att öka på såsmängden, ofta snålt tilltaget i recept, tycker jag. Hittade receptet hos gourmetmorsan.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar