onsdag 12 juni 2013

Kriminellt god kaka



Jag är en tjyv. Jag har pallat rabarber. När man var liten pallade man äpplen, nu har jag tagit det till en ny nivå. Och sen gjorde jag den här kriminella kakan! Detta är en mazarinkaka med rabarber! Mazarin är jättegott och rabarber är jättegott, så då blir det sammanlagt jätte-jättegott! Plus att man ju måste passa på att njuta av rabarbern så länge den finns!
Och för att alla i min omgivning ska slippa springa ut o kolla efter spår i rabarber-rabatten, så; Tack mamma och pappa! ;)

Rabarbermazarintårta

Botten:

3 dl mjöl
3 msk socker
125 g smör

Fyllning:

4-5 rabarberstjälkar (för att få den kriminella känslan; stulna)
200 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
1 citron, rivet skal
4 ägg
1 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:

200 g florsocker
1 msk citronsaft
1-2 msk vatten

Botten: Blanda mjöl och socker i en matberedare eller bunke. Tillsätt smöret i små kuber. Mixa ihop till en smidig deg och tryck ut i en form med löstagbar kant. Nagga botten med en gaffel och låt stå i kyl 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader. Förgrädda bottnen i ca 10 min. 

Fyllning: Ansa och strimla rabarbern. Riv mandelmassan. Vispa ihop mandelmassa, smör och citronskal. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Fördela rabarbern i smeten. Grädda ca 30 min mitt i ugnen.

Glasyr: Blanda florsockret med citronsaften och häll försiktigt i lite i taget av vattnet, tills glasyren blivit lagom tjock. Bred ut över den avsvalnade kakan och låt stelna.

Receptet kommer från Allt om mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar