tisdag 4 december 2012

Gratängfetischist...


...skulle jag nog påstå att jag är! Gillar verkligen gratänger för att det finns så många variationer, det är lätt att förbereda och är gott! Ofta ska ju en gratäng stå i ugnen minst 20 min, ropar jag då till barnen att det är dags att äta när jag ställer den i ugnen, så dyker dom upp ungefär när det är dags att ta ut den! Ännu en fördel med gratäng alltså! Eller har vi någon form av kommunikationsproblem att ta tag i...?
Det här var inte direkt den snabbaste varianten, men god mat kräver ju ofta lite tid!

Tortellinigratäng

5 -6 port.

500 g tortellini
1 gul lök
2 pkt bacon
200 g färska champinjoner
körsbärstomater
olivolja
svartpeppar

Ostsås:
4 dl crème fraiche
2,5 dl mellangrädde
2,5 dl mjölk
4 dl riven ost, helst lagrad
salt 

Koka tortellinin enligt anvisningar på paketet och lägg sedan i en ugnsform. Vänd runt med lite olivolja och mal över rejält med svartpeppar. Blanda med fräst gul lök, skivade och stekta champinjoner och strimlad och fräst bacon. Rör ihop crème fraiche, grädde och mjölk till ostsåsen i en kastrull och värm upp. Rör ner riven ost och låt den smälta, smaka av med salt. Häll i ostsåsen i gratängformen och blanda runt lite. Tryck ner några halverade körsbärstomater överst. Strö på lite riven ost, gärna parmesan. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. 

Jag valde tortellini med ost och skinkfyllning, ej färsk, utan den torkade varianten.Receptet hittade jag på Två små kök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar