lördag 1 december 2012

Gå-bort-present


I fredags var vi borbjudna på glöggmys med inslag av ost och kex hos min kära bror och svägerska. All heder till Aladdin-asken, som hängt med sen stenåldern, men jag tycker det är kul att ge bort nåt man gjort själv. Päron och ost är ju en välbekant kombo, så när jag hittade recept på en päronkompott blev det ett enkelt val. Den var lätt att göra och blev jättegod, smaksatt med frisk lime och julig kanel. Gott till pepparkaka med en bit Saint Agur, men även andra ostar. 

Päronkompott

2 päron
2 lime
1 krm kanel
3 msk socker

Skala päronen och skär i små fyrkantiga bitar. Koka tillsammans med 2 msk vatten, pressad lime, rivet skal av båda limefrukterna, kanel och socker i en kastrull med lock. Låt koka tills päronen är mjuka, mixa med stavmixer. Låt svalna och häll sedan upp i burk.

Jag använde päron av sorten Abate Fetel, som jag tycker är den överlägset godaste. Men det fungerar säkert lika bra med andra sorter. Mixade inte kompotten helt, utan lämnade lite småbitar av päron. Tycker det ser trevligare ut och är godare så. Men det är en smaksak! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar