tisdag 30 oktober 2012

Om inte jag kan komma till Italien så får Italien komma till mig


Det finns många fina länder här i världen, några har jag besökt och resten kommer jag förmodligen att besöka, hihi. Men få länder har så grymt god mat som Italien. Tänk bara buffelmozzarella...parmaskinka...färsk pasta...pesto...Nu dog jag för en stund. Idag bjöds alltså italienskt här hemma. En god pastasås med kyckling, soltorkade tomater, färsk basilika...AMORE!

Italiensk krämig pestokyckling med pasta

5 port.
350 g pasta
750 g kycklingfiléer
2/3 kruka basilika
1 msk oregano
3 vitlöksklyftor
15 marinerade soltorkade tomater
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 tsk röd pesto
3 dl mellangrädde

Tärna kycklingen i munsbitar och bryn dessa i smör, salta och peppra. När kycklingen är färdig, lägg då i peston och rör runt kycklingen i den. Pressa i vitlöken. Grovstrimla tomater och basilika. Rör ner dessa tillsammans med oregano och grädde. Låt puttra ca 5 min. Om såsen känns för lös, strö över lite ljus Maizena-redning och puttra några minuter till.

Servera med valfri pasta. Jag använde Gemelli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar