lördag 8 december 2012

T.G.I...Saturday!


Som jag älskar helger! Matlagningen får ta lite längre tid, man kan laga maten tillsammans vilket är mycket mysigare och roligare och man kan äta lite extra gott! Vill man pimpa stunden lite extra tar man ett glas vin också! "I cook with wine, sometimes I even put it in the food" är ett favoritcitat! Fokus på maten nu då. Idag testade vi en kul variant på potatis. Finns mycket kul man kan hitta på med potatis och det här är ett sätt! Gott tyckte familjen! Vi gjorde också en hemmagjord beasås. Jag har faktiskt never ever gjort en egen och det på grund av att jag förstått att det ska vara svårt att lyckas med det. Nu hittade jag ett recept med beskrivningen: "Den här är otroligt enkel att lyckas med". Lät ju kanon. Och visst, den var lätt att göra, men vi tyckte  att den smakade för mycket vinäger. Men vi ger oss inte, så nästa gång testar vi att minska mängden vinäger! Originalreceptet kommer ändå här, modifiera som ni vill!

Potatis med en annorlunda twist

5 port.

8-10 potatisar, beroende på storlek
flingsalt
svartpeppar
ströbröd
smör
riven ost, gärna en lagrad med mycket smak

Tillaga potatisen med skalet på i micron på full effekt ca.15 min, detta för att förkorta tiden i ugnen. Låt potatisen svalna så pass att du kan halvera dom. Skär sen rutmönster i dom nästan ända ner till skalet. Vik ut dom något, placera på bakplåtspapper i en ugnsform eller plåt. Dra några varv med pepparkvarnen, rikligt med flingsalt, några nypor skorpmjöl och skvätt över smält smör. Ställ in potatisen i ugnen på 225 grader i 15-20 min. Ta ut dom, strö riven ost över och ställ in igen tills osten fått fin färg.

Enkel bearnaisesås

5 port.

150 g smör
3 äggulor
2 msk vitvinsvinäger (jag rekommenderar något mindre)
1 msk riven gul lök
1 krm salt
½ krm vitpeppar
2 msk finhackad persilja
1½ msk finhackad färsk dragon
eller
½ tsk torkad

Häll äggulor och vinäger i en hög mixerskål. Smält smöret och låt det börja bubbla, men inte ta färg. Häll det heta smöret i en tunn stråle i skålen under mixning. Ta inte med bottensatsen. Smaksätt med lök, salt, peppar, persilja och dragon.

Potatisreceptet hittade jag på kryddburken.se. I originalreceptet användes bakpotatis, men jag tog vanlig potatis istället. Bearnaisesåsen hittade jag på arla.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar