söndag 9 december 2012

Kokosflingor...


...hör hemma på chokladbollar, därför hoppade jag över just den ingrediensen i den här rätten. Var också skeptisk till att barnen skulle gilla den exotiska touchen, faktiskt även till om dom överhuvudtaget skulle uppskatta grytan i sig. Faktum var att barnen tyckte detta var riktigt gott, medan det inte blev någon smaksensation för mig. På ica.se där receptet finns, tipsas om att servera lite mango chutney till, kanske hade det höjt hela rätten! Eller så var jag helt enkelt inte tillräckligt koko(s) den här kvällen! Men som sagt, den yngre generationen åt glatt, här kommer receptet!

Kokoskyckling med grönsaker

4 port.

2 vitlöksklyftor
1 påse wokgrönsaker
1 burk kokosmjölk (à 4 dl)
1 msk kycklingfond
1 msk sambal oelek
4 kycklingfiléer
2 msk kokosflingor
salt och peppar
4 portioner ris

Sätt ugnen på 225 grader. Koka riset enligt anvisning på förpackningen. Skala och hacka vitlöken. Lägg grönsakerna och vitlöken i en ugnssäker form. Blanda 
kokosmjölk, kycklingfond och sambal oelek. Häll det över grönsakerna. Lägg kycklingfiléerna på grönsakerna. salta och peppra och strö sist över kokos på kycklingen. Stek mitt i ugnen ca 30 min. Kontrollera att kycklingen är färdig. Servera med ris!

Detta är originalreceptet från ica.se. Jag valde att göra hela rätten i en gryta istället, efter tips från grannfrun, som jag för övrigt också fick recepttipset av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar