tisdag 26 april 2016

En kaka ni måste baka

Vissa recept sprider sig som ett virus på nätet när väl någon lagt ut det. Detta är ett sånt recept. Känns som typ alla bakat denna kaka senaste tiden. Ja, utom jag då. Men häromdagen när min äldsta dotter var hemma hos mig passade vi på, då jag läst att kakan ska smaka som vaniljhjärtan som säljs i butik och hon älskar sådana!

Jag skulle nog inte hålla med om att det smakar som vaniljhjärtan precis, men hjärtegott var det!! Farligt gott, väldigt mäktiga, vilket är nog så bra så man inte klarar trycka i sig så många!:D Min sambo sa det var dom godaste kakorna han ätit! :) 

Dessutom är dom ruggigt lätta att svänga ihop och det blir väldigt många kakor. 


En supersmarrig vaniljfyllning mellan 2 lager av mördeg.
Håhåjaja.

Vaniljrutor i långpanna

42 st.

500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning:

4 ägg
2 dl kesella
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Garnering:

Florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg. Tryck ut hälften av degen i en långpanna, 30x40 cm, klädd med bakplåtspapper.

Fyllning: Blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.

Smula resten av degen ovanpå fyllningen. Grädda mitt i ugnen, ca 30 min.
Låt kakan stå i kyl en stund innan den skärs i rutor. Pudra med florsocker vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar