söndag 23 december 2012

Trillingnötsfrossa



Det är nåt med kombon jag/nötter/choklad och som jag skrev i ett tidigare inlägg är min favvo i Aladdin-asken trillingnöt. Inte bara jag gillar den, för trillingnöt är en av dom praliner som funnits med ända från start. Oersättlig, I would say! Men dom är ju på tok för få, dom fyra som finns i varje ask räcker ju bara till mig! Så för att någon annan också ska få njuta av trillingnötter, masstillverkar jag en sats själv! Lite tålamod krävs under momentet då man ska få bort skalet på nötterna, annars lätt att slänga ihop!

Trillingnöt

100 g hasselnötter
200 g mjölkchoklad
100 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader och rosta nötterna på en plåt med bakplåtspapper tills de fått färg. Gnugga nötterna i en kökshandduk för att få bort skalet. Smält hälften av chokladen och blanda med nötterna. Ta upp nötterna och lägg dem tre och tre på bakplåtspapper. Låt dem stelna. Smält resten av chokladen och doppa trillingnötterna ytterligare en gång. Låt stelna. Ringla till sist smält vit choklad över pralinerna. Låt stelna.

Snälla, snälla...Använd INTE blockchoklad, utan Marabouchoklad till att doppa nötterna i!! Sååå mycket godare!

2 kommentarer: