tisdag 10 december 2013

Pepparkaks-shot!



 
 
 
 
Titta vad jag hittade i mejerihyllan för nån vecka sen! Gillar verkligen Kesella Vanilj och Kesella Hallon och det här lät ju jättemumsigt! Köpte såklart och avsikten var att smaka en sked...Jomenhej...Det blev som hela burken istället. Svingott. Tanken slog mig att en dessert med detta måste ju va en höjdare. Så till mitt glöggparty som jag hade föregående helg komponerade jag ihop en liten dessert. På glöggpartajet bjöd jag på lite småplock, så jag valde att göra den här efterrätten i små snapsglas! Det blev som lite lagom stort ihop med det andra. Och man kan ju ta flera, som tur är! ;)
 
 
 
 
 
 
Såhär blev resultatet! Bildkvalitén är tyvärr inget vidare, då batteriet i kameran strejkade och det blev en mobilbild. Smarrigt blev det! För de som inte anser att Ris à la Malta är heligt på julafton, så kan detta vara ett alternativ!
Rekommenderar verkligen Kesella Äpple Kanel hur som helst och det finns säkert mängder med användningsområden!
 
 
Pepparkaks-shot
 
15-17 snapsglasportioner
 
4 äpplen
2 msk smör
3 msk strösocker
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 msk sirap
1 burk Kesella Äpple Kanel
lite pepparkakor
 
Skär de skalade äpplena i små, små tärningar och stek dessa i smör, tillsammans med socker, kryddor och sirap tills de blir mjuka. Låt svalna. Varva krossade pepparkakor med Kesella och äpplen i valfri portionsstorlek. Gör så många lager du får plats med, eller ingredienserna räcker till. Tänk på att inte göra dessa för långt i förväg, då pepparkakorna lätt mjuknar av övriga ingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar