tisdag 26 november 2013

Vi drömma, vi drömma om pepparkakeland...



Julabstinens råder i huset! Abstinens kan ju ge alla möjliga sorters konstiga besvär och bör därför lindras. Det kan man tex göra genom att baka pepparkaksdrömmar, vilket jag gjorde igår kväll! Tjossan vad mumsigt! Jag önskar jag kunde ha en riktig 24 dagars bakorgie från första adventshelgen, fram till julafton! Baka, baka, baka en massa juliga godsaker. Men det måste ju ätas upp också och jag vill inte rulla fram som en julkula till julhelgen...hehe... Men återkommer med mer av julens mat och bak gör jag helt (stjärn)klart!

Pepparkaksdrömmar

Ca 20-30 st

75 g smör
1½ dl socker
½ dl olja
1 msk pepparkakskryddor
2½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt oljan under fortsatt vispning. Rör ihop pepparkakskryddor, mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker och rör ner i smeten. Värm ugnen till 150 grader. Rulla valnötsstora bollar av degen, försiktigt för att inte förstöra frasigheten, och lägg dessa på bakpappersklädd plåt. Grädda i ca 20 min.

Receptet kommer från Tasteline.

2 kommentarer:

  1. Låter supersmarrigt! De ser ju vansinnigt proffsiga o goda ut, skall absolut testa! Tack för tips o ide! Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Dom är superlätta att göra! Och farligt goda! :) Kram!!

      Radera