fredag 22 november 2013

Browniebegär...



...kan man få av dessa godingar! Chokladiga med en bädd av vaniljtryffel och ett överdrag av choklad... Jag valde att göra små, läckra munsbitar av dom, eftersom jag bjöd dessa på mitt Afternoon Tea för mina vänner. På ett Afternoon Tea med scones, curd, grädde och doningar orkar man inte så mycket av varje. Men jag skulle ju inte ha nånting emot att äta en lite större bit, I tell you. Så släpp suget loss och skär så stora bitar du vill ha, helt enkelt!


Triple chocolate brownie

Browniebotten:

85 g mjöl (ca 1 1/4 dl)
12 g kakao (ca 2 msk)
5 g vaniljsocker (ca 1 tsk)
1 krm salt
150 g mörk choklad
100 g smör
50 g strösocker (ca ½ dl)
50 g farinsocker (ca 1/3 dl)
2 ägg

Vaniljtryffel:

75 g grädde (3/4 dl)
150 g vit choklad
20 g smör
2 tsk vaniljessens (eller vaniljsocker)


Browniebotten: Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form (ganska liten, jag använde ca 15x20) med bakplåtspapper. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke. Smält chokladen tillsammans med smöret. Rör sedan ner sockret och fortsätt röra tills sockret löst sig i chokladen och blandningen svalnat. Rör ner äggen. Sikta ner de torra ingredienserna. Blanda och häll över i den klädda formen. Grädda i cirka 20 min. Låt kakan svalna helt, gärna över natten.

Vaniljtryffel: Smält choklad och smör över vattenbad. Koka försiktigt upp grädden och häll den över chokladblandningen. Rör samman och smaksätt med vaniljessens/vaniljsocker. Bred tryffeln över den kalla brownien och ställ i kylskåpet att stelna.

Smält sedan 100 g mörk choklad och bred detta över vaniljtryffeln. Skär i bitar innan den mörka chokladen stelnat helt.

Viktigt att tänka på att den vita chokladen är oerhört värmekänslig, så var försiktigt när du smälter den och även när du häller på grädden, den får inte vara för varm. Receptet kommer från tidningen BAKA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar