söndag 10 november 2013

Smörigt




Ingen kvalitetsbild då det blev taget med mobilen och inte heller världens vackrast rullade rulle, då det var lite bråttom (jag jobbar snabbt när jag är hungrig, hehe!), men här har vi i alla fall ett gott kryddsmör som jag gjorde till lördagskvällens rostbiff, bearnaisesmör! Tyckte det smakade precis som jag förväntat mig, som beasås i smörform! Riktigt gott att låta smälta ner på en nygrillad köttbit!

Bearnaisesmör

6 port

1 schalottenlök
1/4 dl vitvinsvinäger
½ msk hackad färsk dragon
1 tsk kalvfond
salt, svartpeppar
125 g smör
1 äggula
1/4 dl finhackad färsk dragon och persilja

Skala och finhacka löken och koka ihop den med vinäger, dragon, kalvfond och peppar, tills all vätska kokat in. Låt kallna. Vispa ihop smöret med löken, äggulan, dragon, persilja. Smaka av med salt. Forma till en rulle i smörpapper och låt stå i kyl minst 1 tim.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar