måndag 4 november 2013

Jakob goes bananas!



När vi äter Flygande Jakob här hemma, vilket vi gör alldeles för sällan så gott som det är, så uppstår alltid en banan-diskussion. Anti-banan-i-maten-motståndarna (barnen) dissar det totalt och JAG går bananer om jag inte får ha den med på ett hörn. Så det är så det brukar bli. Jag slajsar upp bananen på längden och lägger den så fint så långt utmed kanten jag kan, för att sen plocka upp den o lägga på min portion! Därav den långa bananslajsen på bilden! För övrigt gör jag helst min Flygande Jakob med fläskfilé istället för kyckling och då blir det såhär:

Flygande fläsk-Jakob

4 port

500 g fläskfilé
2 dl mellangrädde eller vispgrädde
2 dl crème fraiche
1 dl chilisås
2 bananer i skivor
1 pkt bacon, knaperstekt
1 burk hela champinjoner
jordnötter

Putsa, skiva och stek fläskfilén, krydda med salt och peppar. Lägg över i en ugnsform. Klipp baconet i bitar och stek dessa. Bryn sedan hastigt champinjonerna efter baconet i stekpannan. Fördela över fläskfilén i formen och lägg bananer ovanpå. Blanda ihop grädde, crème fraiche och chilisås och häll såsen över allt. Grädda i ca 15 minuter i 200 grader. Strö över jordnötter innan servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar