torsdag 14 november 2013

Holy mama!! Himmelska biskvier!!



Dom här biskvierna är to die for, utan att överdriva! I alla fall för mig, som har en böjelse för citron i bakverk! På en lite seg mandelbotten vilar en helt ljuuuvlig citronsmörkräm som har ett täcke av lenaste vit choklad. Aaaahhh....
Det som är så bra är att jag på nåt vis (ändå gjorde jag dom mindre än vanliga biskvier) fick en hel del bottnar över, vilka jag nu fryst in, och som kommer att förvandlas till Nutellabiskvier så småningom! Bara en sån sak, liksom! ;)

Citronbiskvier

ca 25 biskvier, beroende på storlek du väljer att göra

300 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
1 äggula
2½ dl florsocker
½ citron, skal + saft
1 msk vaniljsocker

Topping:

200 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda med äggvita och socker till en smet. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper och jämna ut till rundlar i vald storlek. Grädda ca 10-12 minuter. Låt bottnarna svalna medan du gör smörkrämen. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med citronsaft/skal till lagom smak. Bred ut smörkrämen som en liten kulle ovanpå bottnen. Ställ biskvierna i frysen, här krävs en ganska lång stund i frys för att inte smörkrämen ska smälta när du sen doppar biskvierna i den varma smälta chokladen. Tänk också på att vit choklad är otroligt värmekänsligt! Ett tips är att koka upp vatten i en kastrull, ta den av plattan och lägg sedan chokladen i en tallrik ovanpå och låt det smälta sakta. Dekorera ev med någon typ av strössel.

Receptet hittade jag på Jennys Matblogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar