söndag 24 november 2013

McMorberg



Idag blev det hemmaburgare à la Per Morberg. Dessa har jag delat med mig receptet av förut och i samma inlägg nämnde jag en snabbmatskedja som gör hiskeligt goda hamburgare, nämligen Shake Shack. Råkade snubbla över ett dressingrecept på nätet som ska vara just den dressing som serveras på burgarna på nämnda hak. Vad jag minns hade jag nu ingen dressing på just min hamburgare när jag åt på Shake Shack i Dubai, men eftersom det är ett så poppis ställe blev jag såklart nyfiken på denna dressing och måste prova!



Det blev en riktigt mumsig sås och det är ju alltid fräschare med en hemmagjord, än på tub! I originalreceptet används amerikansk senap (French´s) och dill och vitlöksinlagd ättiksgurka. Självklart vill man ju ha de rätta ingredienserna för att verkligen få till den äkta smaken, men de kan vara svåra att få tag på. Jag använde mig av vanlig svensk senap och helt vanlig ättiksgurka. Funktionerade som helt ok tycker jag!


Shake Shack dressing

1,2 dl majonnäs
4 skivor inlagd gurka (helst dill och vitlöksinlagd)
1 msk ketchup
1 msk amerikansk, gul senap
0,25 tsk vitlökspulver
0,25 tsk paprikapulver
en nypa cayennepeppar

Mixa ihop alla ingredienser med en mixerstav, antingen helt slätt eller tills det fortfarande är lite bitar av gurka kvar. Smaka av med cayennepeppar.

Hittade receptet på hamburgare.org där det för övrigt också finns många tips på smaskiga hamburgerkombos! Usel bildkvalité idag, sorry.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar