måndag 28 oktober 2013

Äppelpajernas Rolls-Royce



OJ OJ OJ. Här snackar vi goa grejer!! En paj där äpplena blandas med pecannötter och kolasås för att sedan täckas över med smuldeg. Jamen ni hör ju?! Receptet hittade jag i ett Ica-blad och där användes kolasås på tub, men jag gjorde egen kolasås efter ett recept som finns på helenaljunggren.com. Köpt kolasås bleknar i jämförelse, denna är sjuuukt god! Jag vill ha vaniljsås till äppelpaj egentligen, har aldrig riktigt förstått varför man ska ha glass till paj. Men till just denna paj tycker jag att man bör ha glass. Det blir lite över av kolasåsen (hm...sicken otur), ringla den över glassen, servera till pajen å jag lovar att kärlek uppstår!!!

Knäckig och knaprig äppelpaj

6 port

2½ dl vetemjöl
125 g smör
½ dl råsocker
1 krm salt
600 g äpplen
100 g pecannötter
2 dl kolasås
2 msk flytande margarin eller smält smör

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, smör, råsocker och salt till en smulig massa. Arbeta ihop till en deg. Dela, kärna ur och skär äpplena i bitar. Blanda dem med pecannötter, kolasås och matfettet. Lägg i en ugnssäker form. Fördela degen över äpplena. Grädda mitt i ugnen 20 -25 min.

Kolasås

2½ dl vispgrädde
½ dl mjölk, standard
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 knivsudd vaniljpulver
1 msk smör

Lägg allt utom smöret i en kastrull och låt det koka upp. Sänk sedan värmen och låt det småputtra i 10-15 min. Ju längre du kokar den, desto segare blir den. När du är nöjd, ta kastrullen från värmen och rör ner smöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar