tisdag 8 oktober 2013

Ädelost...



...dissas totalt av den yngre generationen i huset. Vilket i och för sig inte är så konstigt, för den har ju en säregen smak. Och jag vet att jag själv i samma ålder inte heller greppade det här med att äta mögel. Men man blir ju äldre och klokare (och lite mer möglig själv), så nu uppskattar jag verkligen ädelost i matlagningen. Och jag gillar som bekant pajer av olika slag! Så här kommer en god paj där ädelosten får sällskap av kantareller och bacon!

Kantarellpaj med ädelost och bacon

6-8 port

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
1 tsk timjan (helst färsk)
100 g smör
2 msk crème fraiche

Fyllning:

1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
300 g förvällda kantareller
140 g bacon
100 g ädelost
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
salt, peppar

Pajdeg: 

Lägg mjöl, timjan och smör i bitar i en matberedare och kör till en smulig massa. Tillsätt crème fraiche och kör tills en degboll bildats. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm. Plasta in och låt stå i kylen i 30 min. Nagga pajdegen med en gaffel och förgrädda ca 10 min i 225 grader.

Fyllning:

Skölj och skär purjolöken i skivor. Skala och hacka vitlöken. Fräs löksorterna i en stekpanna med smör tills de mjuknat. Tillsätt kantarellerna och låt fräsa i ca 5 min. Skär baconet i strimlor och stek knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. Fyll pajskalet med lök, svamp, bacon och smulad ädelost. Vispa samman ägg, mjölk och grädde i en skål. Salta och peppra. Häll över äggstanningen och grädda tills fyllningen stelnat och fått fin färg, ca 20 min.

Receptet kommer från Hemmets Journal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar