torsdag 3 oktober 2013

Rustikt krubb!



Det är ju precis vad detta är! Jag må ha en dragning till den lyxiga maten, ju finare namn desto godare, inbillar jag mig...eller vad sägs om:

"Urbenad hjortkalvsadel på dovhjort från Småland med krispstekt hjortbräss,
fläderbärsputtrade svartrötter, lingon- och fläderbärsgel, skogsvamp
samt puré på ekologisk potatis" 


Sånt lockar mig minsann! Men inget ni kommer få se recept på i den här bloggen, hehe...

Ibland är dock det enkla så himla gott! Hemkokt äppelmos, en sås som slickades av tallrikarna och en riktigt fin bit hel fläskkarré, då är ett trist namn på rätten förlåtet!

Helstekt fläskkarré

5 port.

ca 1 kg fläskkarré i bit
2 msk kinesisk soja
1 tsk malen ingefära
2 morötter
1 äpple
2 rödlökar
2 dl äppeljuice eller vatten (jag använde vatten)
salt och vitpeppar

Sås:

2 dl mjölk
3 msk vetemjöl
3 dl grädde
1 tsk gelé
skyn från köttet
salt och vitpeppar

Skala och skär morötter, äpple samt rödlök i grova bitar. Lägg dessa i en stekgryta som tål ugn. Salta och peppra köttet runt om och lägg det på grönsakerna i grytan. Tillsätt äppeljuice eller vatten, samt soja och ingefära. Ställ in grytan i ugnen på 200 grader i 30 minuter och sänk sedan temperaturen till 175 grader. Låt steken stå 1-1,5 timme till efter detta, den ska vara minst 75 grader i innertemperatur. Om du inte har lock till grytan bör du ha koll på att steken inte blir bränd på ovansidan, täck i så fall med folie.
Ta ut steken och täck den med folie medan du gör såsen.

Sila ner skyn från köttet i en såskastrull. Blanda ut vetemjölet tillsammans med grädde och mjölk och vispa ner detta i skyn. Koka upp under omrörning. Låt koka 5 min och tillsätt under tiden gelé och smaka av med salt och peppar. 

Skär upp fläskkarrén i skivor och servera med kokt potatis, sås och gärna äppelmos.

Receptet kommer från receptfavoriter.se. I receptet föreslås att man ska servera grönsakerna som tillagats tillsammans med köttet som tillbehör, men jag tyckte att de mest smakade salt. Så jag hoppade över dessa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar