fredag 18 oktober 2013

Japp! Det var gott!



Här kommer en riktig godiskaka med både Daim och Japp! Själv skulle jag klara mig gott utan Daimen på toppen, Daim å jag klickar inte riktigt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att strö över lite extra Japp ovanpå istället...joodå! :) I receptet jag hittade skulle man smälta Jappen och ha i smeten, men enligt kommentarerna smakade det då inte Japp. En Jappkaka utan smak av Japp? Nepp! Jag delade den istället i små bitar och tryckte ner dessa i kakan innan gräddning och det blev kalasbra! God, kladdig kaka som försvann i ett huj! :) 

Jappkaka

8 bitar

200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
1 dubbel Japp
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 krm salt
1-2 dubbel-Daim

Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ner chokladsmeten och rör sedan ner vetemjöl och salt. Häll smeten i en form med löstagbara kanter och tryck ner Japp-bitar i kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 5 min. Ta ut kakan och strö över den hackade Daimen. Grädda sen ytterligare 6-8 min. Den ska vara lite "dallrig" när man tar ut den, så den blir kladdig, annars blir den lätt torr. Men den bör stå kallt i några timmar innan man skär i den!

Receptet kommer från kokaihop.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar