måndag 30 september 2013

Mosmums



Häromdagen kokade jag äppelmos, faktiskt första gången ever! Varför jag inte gjort det tidigare vet jag inte, superenkelt som det är och mycket godare än köpt! På plussidan av äppelmoskokande ligger också den underbara doften man får på köpet under kokningen...mmm...Detta äppelmos kokades tillsammans med vaniljstång och frön, men kan tänka mig att det även är gott att byta ut mot kanelstång! Slickade både kastrull och slev efteråt, mums! Grötfrukost ett tag framöver alltså...

Äppelmos med vanilj

ca 7-8 dl

1 kg äpplen
2 dl vatten
0,5 vaniljstång
1,5 dl strösocker

Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Lägg i en kastrull med vatten. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna i kastrullen. Lägg även i den urskrapade stången. Låt sjuda i 30 min, rör då o då. Rör i sockret tills det smält och tag sedan kastrullen från värmen. Häll upp i varma och rena burkar eller frys moset när det kallnat.

Jag använde mixer innan jag hade i sockret, tycker det blir godare utan stora bitar. Men det är en smaksak. Moset håller 1-2 veckor i kyl, vill du ha längre hållbarhet bör du ha i atamon (konserveringsmedel). Ett tips för att få syltburkar "sterila" är att ha dom i ugnen 15 minuter i 125 grader! Smidigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar