lördag 21 september 2013

Jakten på den perfekta kebabsåsen



Som jag har letat efter recept på en lika god kebabsås som den man köper på pizzerian...Visst, man kan ju köpa hem några burkar när man åker förbi en pizzeria, men jag vill ju helst göra egen. Kanske för att jag inte gör pommesen själv, eller kebaben...då känns det najs å ha gjort åtminstone såsen själv! However, har inte hittat nåt helt perfekt recept än, men den här var faktiskt riktigt god i alla fall. Den innehåller dock en mycket märklig ingrediens, som enligt nätskvaller även ska vara den "hemliga" ingrediensen i pizzeriornas kebabsås. Sanningshalten i detta låter jag vara osagt, men man blir ju hur nyfiken som helst på att testa! Tydligen är det endast FANTAsin som sätter gränserna när det gäller kebabsås, för här har ni den hemliga ingrediensen:



Skumt, huh? Men en klart godkänd kebabsås blev det i alla fall! Har även testat olika frysta kebabsorter och en del är då alldeles för gräsliga och liknar inte ens kebab. Den godaste frysta kebab jag hittat är denna:



Med den här kebaben, tillsammans med hemmafriterade pommes och den FANTAstiska (nåja, goda i alla fall) såsen får man sig en klart godkänd hemma-kebabtallrik!

Kebabsås

4-5 port

2 dl crème fraiche
1 dl naturell eller turkisk yoghurt
½ dl Fanta
1 tsk tomatpuré
1 riven vitlöksklyfta
1 krm cayennepeppar
salt och vitpeppar

Blanda ihop alla ingredienserna och låt stå i kyl, gärna ett par timmar, innan servering!

Receptet finns lite här som där på nätet, men jag hittade det hos Kryddburken.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar