torsdag 14 mars 2013

I´m blue...da da di dada daj...



Och blå är just vad både jag och köksinredningen blev när jag bakade dessa mumsiga blåbärsbullar! Knappt man hade kunnat urskilja mig i en skara smurfar...Men goda blev dom, så det var det värt! Så...på med skyddsutrustning och börja baka! Blåbär innehåller ju så mycket nyttigheter också, vilket säkert gör dem till rena hälsobullarna...
Typ.

Vanilj och blåbärsbullar

Bulldeg:
50 g jäst
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker
3 tsk stött kardemumma
200 g rumsvarmt smör
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
3 msk socker
3 msk vaniljsocker
1½-2 dl blåbärssylt

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt lite av degvätskan som du innan värmt upp till 37 grader. Låt jästen smälta ner innan salt, socker och kardemumma tillsätts. Klicka ner smöret i tärningar i vätskan, tillsätt därefter mjölet lite i sänder. Arbeta degen i 10-15 minuter. Pudra över lite mjöl och täck med bakduk. Låt jäsa 1 timme.
Ta upp degen på ett bakbord, knåda och dela sedan i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Blanda ihop smör med socker och vaniljsocker och bred ut över den utkavlade degen. Täck halva rektangeln med ett tunt lager blåbärssylt och vik därefter över den över den andra halvan. Skär ca 2 cm breda remsor av degen och snurra ihop till bullar, lägg ändarna underst. Bullarna läggs på en plåt klädd med bakplåtspapper för att jäsa upp till dubbel storlek. Täck med bakduk. Grädda bullarna i 250 grader i ca 8 minuter.

Insåg nu medan jag skrev ner receptet att jag visst bredde på sylt på hela rektangeln och kanske inte speciellt tunt heller, kan möjligen ha varit därför det blev så kladdigt, hihi! Men desto godare, hehe! Receptet kommer från cookiesanddreams.se. Jag minskade graderna till 225, då jag tyckte bullarna blev lite välgräddade, men ökade istället tiden en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar