måndag 4 mars 2013

Inte en piece of cake!


Kaka-strof, kan man säga!

Joodå så att...Magkänsla är en bra grej att gå på. Hade en bad feeling innan jag började baka..."Har jag inte misslyckats med dessa kakor förut"...Men nej, baka dom skulle jag. Jitterbugg var förnamnet, katastrof efternamnet. Bilden talar sitt tydliga språk om vad som hände. Så vad göra med andra hälften av degen? Hitta på en egen mer lättbakad variant såklart! Och så kom min alldeles egna kaka till världen, nämligen dessa små sötisar!


Tadaaa!

Sååå...Min allra ödmjukaste uppskattning till de som lyckas med att baka jitterbuggar, som tex barnens gammelfarmor, felfria och så goda!

Jordgubbsjitterbugg (den svåra vägen, för den vågade)

40-45 st

Mördeg:
200 g smör
5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 litet ägg

Maräng:
2 äggvitor
1½ dl strösocker

jordgubbsmarmelad

Blanda snabbt samman degen i matberedare eller för hand, bara tills det precis blir blandat. Dela degen i två bitar, forma rullar och kavla ut på mjölat bakplåtspapper till rektangulära ½ cm tjocka plattor. Bred på ett så tunt lager jordgubbsmarmelad som möjligt. Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt sockret, lite i taget under fortsatt vispning till ett blankt skum.(Hit gick allt bra). Fördela genast marängen på plattorna och rulla ihop försiktigt. (Här gick det åt skogen). Lägg rullarna på en bakpappersklädd skärbräda en stund i frysen så blir de lättare att skära. Skär i skivor och lägg på bakpappersklädda plåtar. Grädda i 175 grader, 12-15 min.


Så här ser lyckade jitterbugg ut! Dock utan jordgubb!


Annes jordgubbs och marängkyssar (den lätta vägen, för den fege)
40-45 st
Samma recept som ovan, men rulla små bollar av degen som du sen plattar ut till små runda plattor. Bred på jordgubbsmarmelad och klicka på marängen. Piece of cake!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar