måndag 6 maj 2013

A chocolate cake in each hand - now that´s a balanced diet!



Nej, det är inte Kärleksmums jag har bakat. Påminner en hel del om det, ja, men är ännu godare! Lite saftigare och kladdigare och lite godare topping! Ska helst göras i en lite mindre form än den jag använde (ca 25x30 hade jag), så att dom blir riktigt höga och fluffiga! För det känns ju bättre att ta en stor än två små. Knasigt tankesätt man har ändå...

Chokladkaka med chokladkolatäcke

4½ dl socker
3 3/4 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
4½ msk siktad kakao
3 ägg
225 g smält smör
2½ dl hett vatten

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Smält smöret, rör ner det heta vattnet och äggen. Häll ner i de torra ingredienserna och rör försiktigt. Klä en långpanna (ju mindre desto bättre, men tänk på att gräddningstiden varierar) och häll i smeten. Grädda i 200 grader i 15 min, mitten av ugnen. Känn med sticka.

Glasyr:

100 g smör
2 dl grädde
4 msk socker
2 tsk mjöl
5-6 tsk kakao
kokos till garnering

Smält smöret tillsammans med övriga ingredienser och sjud tills det tjocknar något. Bred ut över den kalla kakan. Garnera med kokos och skär i bitar.

Receptet hittade jag på Sarasdelikatesser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar