tisdag 6 november 2012

Svensk julmat goes tex-mex...


...ja, förutom ansjovis då.Visst ska man experimentera i köket, men naaahh...
Detta är alltså en variant av Jansson, fast utan anjovis, fast med köttfärs. Och tacokryddor. Den sistnämnda ingrediensen kommer dyka upp som gubben i lådan här och där på bloggen, eftersom vi typ gillar tacos i denna familj. I alla möjliga former. Skulle säkert hitta en mexikan i släktleden nånstans. Så pass.

Tacojansson

6 port.
10-12 medelstora potatisar
1 stor lök
500 g köttfärs
1 påse taco kryddmix
1,5 dl vatten
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 vitlöksklyfta

Skala potatis och lök och grovstrimla. Bryn köttfärsen, ha i kryddmixen och vattnet. Låt vätskan koka in. Fördela hälften av potatis och lök i en smord ungssäker form. Bred över köttfärsröran och täck med resten av potatis och lök. Blanda grädde, mjölk och pressad vitlök och slå över. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen 45-50 min.

Istället för grädde OCH mjölk, så använde jag enbart grädde och jag ökade på mängden till 5 dl. Gillar när det blir mer krämigt. Jag hade också på lite ströbröd på toppen mot slutet, som på Jansson. Receptet hittade jag på matklubben.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar