fredag 23 november 2012

When life gives you lemons...


...make lemon curd! På söndag har jag bjudit in mina vänner på Afternoon Tea, det ska bli så mysigt! Det kommer vara en massa tända ljus och en massa chit-chat! Jag kommer bl.a att bjuda på nybakade vaniljscones och till detta har jag ikväll gjort en lemon curd, precis som det ska vara på en engelsk tebjudning! Naturligtvis ska sconesen serveras med nyvispad grädde till och gärna någon marmelad att variera med.

Lemon Curd

100 g smör
2 st ägg
2 dl socker
1,5 citron

Finriv citronskalet och pressa ur saften ur citronerna. Koka upp citronskal och citronsaft, 1 dl av sockret och smör tills allt löst sig. Låt svalna lite.
Vispa ägg och resten av sockret poröst och blanda med citronkrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka.
Häll upp på rena burkar, låt svalna och sätt på lock. Förvara i kylskåp. Hållbarheten är 10-12 dagar.

Receptet hittade jag på tasteline.com. Om ni får lemon curd över är det sååå gott att använda som fyllning i en marängtårta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar