söndag 11 november 2012

Fars-Dags-Festligt


Idag är det Fars Dag! En anledning till att äta extra gott. Alla anledningar är bra anledningar och allt som går att firas ska firas, tycker jag!Här har fläskfilén INTE huvudrollen, bara stekt i grillpanna med lite salt och peppar. Men gratängen...mmm...Inspirerad av Grekland, med soltorkade tomater, kalamataoliver och vitlök. Galet gott! Som tillbehör blev det lite ugnsbakade körsbärskvisttomater och bearnaisesås. Såsen är Lohmanders, som har blivit nästan som en släkting i familjen, trots olika efternamn!

Potatislåda på grekiskt vis

4 port.
10 medelstora potatisar
200 g grekisk fetaost
2 st soltorkade tomater
20 st svarta oliver utan kärna
3 dl matlagningsgrädde
1 msk tomatpuré
2 st pressade vitlöksklyftor
1 nypa salt och peppar
4 dl riven lagrad ost

Skala och klyfta potatisen. Koka dem 4 minuter i lättsaltat vatten. Varva potatis, tärnad feta, tomatstrimlor och vitlök, salt och peppar. Häll över formen, strö över osten. Gratinera i 225 grader i 45 min. 

Ugnsbakade tomater

Vänd runt halverade körsbärskvisttomater i lite olivolja i en ugnsform. Salta och peppra. Strö över krydda efter eget val, tex oregano eller basilika. 225 grader, ca 20 min.

Jag tog mer soltorkade tomater, tyckte det var lite snålt tilltaget av något så gott! Kalamataoliver är de oslagbart godaste att använda. Och som vanligt, eftersom jag gillar äkta grädde, så blev matlagningsgrädden utbytt även denna gång. En aning mer än 3 dl råkade nog slinka i också, torrt är inte gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar