måndag 19 november 2012

Kan vi få vanlig mat nån gång?


Jag gillar att prova nya recept. Hur ska man annars hinna äta allt gott man kan laga? Alla i familjen uppskattar inte alltid att vara försökskaniner, så fick jag frågan om vi inte bara kunde äta nån vanlig mat en dag. Så jag bestämde mig för att göra hemmagjorda köttbullar med sås och potatis. Bäst som jag stod och rullade bullarna så hör jag : "Vi gillar Mamma Scans bättre"....Jodå, så att.....JAG föredrar i alla fall hemmagjorda och här kommer receptet!

Köttbullar

6 port.
700 g blandfärs
1 gul lök
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
1½ msk oxfond
1-1½ tsk salt
vitpeppar

Hacka löken och stek den i lite smör. Låt ströbrödet svälla några minuter tillsammans med mjölken. Blanda ihop alla ingredienser till en smidig röra. Rulla fina bullar och stek i smör.

Gräddsås

6 port.
5 dl mellangrädde
2 dl vatten
1 msk oxfond
steksky
salt och peppar
en skvätt soya

Vispa ur pannan du stekt köttbullarna i med lite av vattnet. Häll sedan i resten av ingredienserna och låt koka ihop en stund. Red med Maizena om du vill ha tjockare sås.

Självklart ska det vara lingonsylt eller gelé till, mums. Och idag hade vi också svärmors inlagda gurka med lök som tillbehör. Otroligt gott, burken tog slut på en måltid! Vill någon ha recept, skriv i kommentarsfältet, så fixar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar