tisdag 19 februari 2013

Värmande vårgrönt i vinterkylan



Det känns som den gråa urriga kylan ute tränger ända in till minsta beståndsdel, även fast det inte är jättekallt ute. Jag behöver en vårsol som tinar upp mig lite tror jag. Men till dess får jag nöja mig med en mumsig soppa som värmer. Bilden ger inte direkt inspiration, den är ungefär lika tråkig som vädret ute. Men soppan är riktigt najs. För att inte tala om de ugnsgratinerade lantbröden med brie. Katsching!

Broccolisoppa/Blomkålssoppa

4 port.

500 g blomkål eller broccoli
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl riven lagrad ost
2 dl crème fraiche
salt och svartpeppar

Fräs hackad lök och vitlök i smör i en kastrull/gryta. Blanda ner broccoli/blomkål i små buketter och fräs någon minut till. Häll i vatten och buljong. Koka upp och sjud i ca 10 minuter, eller tills blomkål/broccolin är mjuk. Mixa till slät konsistens. Ta bort från värmen. Blanda ner osten tills den smält och blanda sedan ner crème fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Gratinerat lantbröd med brie

2 skivor lantbröd per person
200 g brieost
olivolja
flingsalt

Pensla bröden med olivolja. Skär brieosten i tunna skivor och lägg dessa på bröden. Strö över en aning flingsalt. Gratinera i ugnen i 250 grader tills bröden och osten fått fin färg.

Recepten hittade jag på Två Små Kök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar