torsdag 7 februari 2013

Curry - Inte min krydda i tillvaron



Det är nåt med mig och curry. Jag kanske var indier i mitt förra liv och föråt mig på det. Vi connectar inte helt enkelt. Däremot har jag tre barn som verkligen gillar curry. Och eftersom dom offrar sig för mina ständigt varierande maträtter, så är dom väl värda sin krydda i tillvaron då och då! Faktum är att den här grytan heter "Den barnsliga kycklingen", men jag måste ändå medge att den är god. Fast ja, jag minskade currymängden en aning. Bus-kyckling!

Den barnsliga kycklingen

4 port.

1 gul lök
4 st kycklingfiléer
1 msk olja
1 msk socker
1 msk curry
2½ dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1 dl chilisås
1 hönsbuljongtärning
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Skala och hacka löken. Strimla kycklingen. Stek lök och kyckling i oljan i en stekpanna. Tillsätt sockret och curryn. Stek ytterligare 5 min. Häll över grädde och vatten och tillsätt chilisås och smulad buljongtärning. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Om du vill ha en krämigare konsistens så kan såsen redas med 1-2 msk ljus maizenaredning.
Servera med ris eller pasta.

Ok, jag tog ½ msk curry och ok, jag tog mellangrädde istället för matlagningsgrädde. Då är det mer i min smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar