fredag 26 april 2013

"Kyckling på fredag, vad var det jag sa...jag vill ha fredag idag..." La-la-laaa

Och fredag är just vad det äntligen är och då bjuder jag på det här:


Kycklingklubborna får jag allt tacka Kronfågel för och det är ju också dom som komponerat sången jag har som rubrik. Tackar också för att det äntligen är fredag, det är ju dock inte Kronfågels förtjänst. Vad jag vet i alla fall. Till kycklingklubborna klyftade jag upp potatis, morötter och färska rödbetor som jag svängde runt i olivolja, timjan, salt och peppar innan jag ugnsrostade dom. Det är sååå gott med ugnsbakade rödbetor! Till detta gjorde jag två såser:



Dillig sweet chilisås

2 dl lätt crème fraiche
½ dl sweet chilisås
½ dl finskuren dill
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser.

Fetaoströra

150 g fetaost
2 dl lätt crème fraiche
100 g naturell färskost
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 knippa hackad basilika
salt och peppar

Mosa osten i en skål och blanda med övriga ingredienser, utom basilikan. Kör med stavmixer eller elvisp till smidig konsistens. Blanda ner basilikan. Smaka av med salt och peppar.

Fetaoströran är också mumsig att ha som fyllning i en baguette tillsammans med en god skinka i skivor och lite grönsaker. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar