tisdag 16 april 2013

F som i Fisk som Funkade!!


På väg in i ugnen!


Man börjar ju allt längta efter färskpotatisen nu, så till denna firre blev det färskpotatis från inte-vet-jag-för-land. Hursom godare än gammelpotatis! Tyvärr hade jag inte den minsta lilla dillvippa att förgylla bilden med...




Det är motigt med fisk i min familj. Trots det försöker jag smyga in en och annan fiskrätt då och då. Lika glupskt som fisken sväljer betet, lika glupskt åts det av denna fiskgratäng! Till och med tonårssonen, som totalt dissar fisken i skolan, gick en andra rond på det här! Kul! Och riktigt gott var det!

Västerbottenstorsk i ugn

4 port

4 färska torskfiléer eller 2 torskblock à 400 g
2½ dl matlagningsgrädde
2 dl riven Västerbottenost
½-1 tsk sambal oelek
1 broccolihuvud
10 färska champinjoner
1 pkt bacon, klippt i bitar 
salt och vitpeppar

Skär broccolin i små buketter/bitar och champinjonerna i kvartar. Fräs svamp och broccoli i smör, salta och peppra och lägg över i ugnsform. Knaperstek baconet och låt rinna av på hushållspapper. Salta och peppra fisken och lägg dem ovanpå grönsakerna. Rör ihop osten, grädden och sambal oelek i en bunke, salta och peppra. Häll röran ovanpå fisken. Strö över baconet och ställ formen i ugnen i ca 30 min på 200 grader. Servera med kokt potatis, gärna pressad.

Jag bytte som vanligt ut matlagningsgrädden till mellangrädde. Receptet kommer från ensmakavkarin.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar