onsdag 24 april 2013

Rätt som efterrätt?



För mig är pannkakor inte mat. Gott som attans är det och mätt blir man (om inte annat så för att man trycker i sig så fasligt många), men fortfarande inte mat. Passar bättre till en brunch på en lördag förmiddag, eller till efterrätt. Trots detta steker jag pannkakor då och då, för att barnen (framförallt yngsta dottern) tjatar om det. Men allra godast ändå är amerikanska pannkakor! Yummie!! När vi var i New York var det självklart att testa deras, vilket vi gjorde på IHOP, en amerikansk restaurangkedja i Harlem. Och där pratar vi inte om en eller två pancakes, utan en sån här skapelse:



Behöver jag tala om att man blev mätt...?
Kan tillägga att servitrisen frågade om vi "bara" skulle ha pannkakor, för de kunde ju också erbjuda ägg, bacon,korvar och annat...Do not think so...




Här ovan är då mina hemlagade amerikanska pannkakor. Inte lika stylish, men rackarns vad gott! Jag tryckte i skivor av banan i smeten (syns inte på bilden, då de ligger på undersidan) och det var supersmarrigt. Dränk pannkakorna med lönnsirap och du har en...galet onyttig måltid, men ack så god!

Amerikanska pannkakor

8 pannkakor

3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
skal av 1 citron (hoppade jag över, hade ingen citron)
2 msk smör
2½ dl mjölk 3%
1 ägg
(ev bananskivor)

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, strösocker, vaniljsocker och rivet citronskal i en bunke. Smält smöret, vispa ihop med mjölk och ägg och rör ner det i bunken med de torra ingredienserna. Grädda pannkakorna gyllene i smör i en medelvarm stekpanna.


Supergott att blanda ner färska blåbär i smeten också, istället för banan. Receptet är Leila Lindholms. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar