onsdag 22 januari 2014

Jag går bananer...



... på den här efterrätten!! Den är nog lätt rankad nummer ett på min efterrättslista. En thairestaurang som inte serverar friterad banan ligger inte högt i kurs hos mig, det bara måste man få avsluta med! Nu ville jag testa att göra det själv, för tänk om man kunde få till en lika god hemma! Nu kan jag inte påstå att det blev precis lika gott, men hey, funkar! Lovar!! Med lite vaniljglass och sirap, mm, mm, mmm... Det jag saknade var lite mer frasighet, så nästa gång (för en nästa gång blir det garanterat) tänker jag prova att byta ut vattnet i receptet till bubbelvatten.

Friterad banan

Frityrsmet:

2 dl vetemjöl
2 dl iskallt vatten
1 msk bakpulver

4 bananer

Hetta upp oljan i en kastrull till ca 180 grader. Blanda mjöl, vatten och bakpulver till en smet. Skala bananerna och doppa en i taget i smeten. Lägg sedan i den heta oljan och fritera ca 3-4 min eller tills bananen fått fin färg! Servera med glass och snuskigt mycket sirap eller lönnsirap!

Recept från receptfavoriter.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar