söndag 26 januari 2014

Hissa eller dissa Nutella?




Först en ursäkt för sämst bild. Taget med mobil. Men nu till Nutellas to be or not to be. Eller to like or not to like. Jag har levt i tron att Nutella är SÅ inte gott. En teori är att jag alltid avskytt Nötcrème (såna små påsar ni vet) och trott att Nutella är same same. Här hemma äts däremot Nutella med sked direkt ur burk av vissa och när jag i julas hittade ett recept på Nutellafudge så tänkte jag ändå testa. Och där nånstans öppnade sig Nutella-världen för mig. Så nu har jag en hel lista på recept jag ska avverka. Men vi börjar med detta; supergoda biskvier!

Nutellabiskvier med schweizernöttopping

Bottnar:

300 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
1 äggula
2½ dl florsocker
3/4 dl Nutella

200 g Marabou Schweizernöt

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda ihop med socker och äggvita till en smet. Klicka ut smeten till biskvibottnar i valfri storlek på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen 10-18 minuter. Lite seghet i mitten av bottnarna ska det vara när de är klara. Blanda ihop ingredienserna till smördegen och bre ut på de avsvalnade bottnarna. Forma smördegen till toppar. Ställ biskvierna i frysen medan du försiktigt smälter chokladen till toppingen, så går det lättare att få ett fint resultat när du doppar biskvierna i chokladen. 

Receptet kommer från Jennys matblogg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar