måndag 20 januari 2014

Dragen kyckling



I våras lagade jag äntligen pulled pork som jag hade hört var så otroligt gott. Å det var det ju. Tyckte jag och min man. Barnen dissade totalt. Men jag ger mig inte! Har nu lyckats övertyga dom att istället ge pulled chicken en chans. Kyckling gillas skarpt, men det var ändå motsträviga första tuggor som togs. Fortfarande inga "mmm"-anden och "wow"-anden, men godkänt blev det! Själv tyckte jag att det här var supergott, nästan godare än med griskött faktiskt, och även snabbare tillagning! Mer av detta lär det bli!
Serverades med körsbärstomater, sallad, rödlök, gurka och våran hemmagjorda guacamole i ett tortillabröd! Gott också med en klick gräddfil eller vitlökssås och så lite barbequesås på toppen av allt det smarriga!

Pulled chicken

5-6 port

900 g kycklingfilé
2½-3 dl barbequesås (jag använde Baby Ray´s med honungssmak, mums!)
paprikapulver
1 gul lök
olja

Bryn kycklingfiléerna i lite olja, så att de får fin färg. Krydda med paprikapulver. Lägg över i en ugnssäker gryta (med lock), klyfta löken och fördela den över kycklingen. Ringla över lite olja och häll sedan på barbequesåsen. In i mitten av ugnen i 140-150 grader, cirka 2½ timme. Dra isär med gaffel och njut!

Recept från jennysmatblogg.damernasvarld.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar