måndag 21 januari 2013

Får man äta såsen med sked?



Det var vad jag ville göra i alla fall när vi åt den här kycklingrätten. Som jag sagt tidigare; jag gillar sås! Mycket sås. När jag var i Paris för några år sen blev det ingen kulinarisk njutning för mig, för dom hade ingen sås! När vi frågade efter sås förstod dom inte vad vi menade! Vi måste ha valt fel restauranger...Grodlår fanns på menyn (mer normalt än sås i Frankrike, antar jag), men jag föredrar helt klart kyckling, som här:

Kyckling med fetaoströra

4 port.

1 pkt fetaost
3 dl mellangrädde
1 burk paprika/chili crème fraiche
4 kycklingfiléer

Stek kycklingfiléerna i smör så att de får en fin yta. Salta och peppra. Sätt ugnen på 225 grader och smörj en form med smör. Lägg filéerna i formen. Smula ner fetaosten i en bunke, blanda i créme fraichen och grädden. Häll röran på kycklingen. Krydda gärna med någon örtkrydda. Ställ in i ugnen i ca 40 min. Servera med potatis i någon form; gratäng,klyft eller hasselbacks.

I originalreceptet som jag hittade på kokaihop.se var det matlagningsgrädde. Men jag har byter gärna ut det mot mellangrädde, tycker det blir godare.

2 kommentarer:

  1. Det är klart vi har sås här! Frankrike är ju landet som uppfann såser! Bearnaise, hollandaise, béchamel... Vad som kan vara en orsak till att ni inte fick någon sås kan ju vara bristfällig engelska från servitörens sida... =)

    Kram, Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Haha!!Ja,det borde du veta som bor där! :) Ja,dom var riktigt dåliga på engelska, jag fick prata franska med taxichauffören för att han skulle förstå vart vi skulle! Eller prata o prata...Staka fram lite skolfranska! ;)Jag får åka dit igen helt enkelt, så jag får min sås! ;)

    Kramkram!!

    SvaraRadera