onsdag 30 januari 2013

Lite på kanelen...



...tyckte Isabelle att jag var när jag igår föreslog att vi skulle baka dom här kakorna. "Men det är ju inte jul NU" var svaret jag fick. Jag förstår hur hon tänker, men vad fånigt egentligen att koppla allt som har med kanel å göra till julen! Fast man gör ju det lite grann. Och faktum är att jag hade planer på att göra dessa innan jul, men dom blev bortglömda i allt julstök. Synd. Men vi fick ju njuta av dom nu istället. Kan garantera att dom smakar lika gott utan julgran i sikte! Och för att riktigt sudda bort alla kopplingar till julen stoppade jag ner kakorna i en riktigt sommarsöt hink!

Kanelstänger med apelsin

ca 40 st

200 g smör (rumstemp)
2 dl strösocker
2½ msk ljus sirap
rivet skal av ½ apelsin
4½ dl vetemjöl
½ msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
2 tsk malen kanel

Vispa smör, socker, sirap och ev fint rivet apelsinskal smidigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Dela degen i fyra bitar. Rulla ut till längder. Lägg längderna på två bakpappersklädda plåtar. Platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, 15-17 min. Låt svalna något innan de skärs i sneda bitar.

Jag delade degen på tre och fick plats på en plåt. Funkade det med. Lite tjockare kakor bara. Mums!






2 kommentarer:

  1. dem är jätte goda // isabelle

    SvaraRadera
  2. Förstår att de är jättegoda!! De ser så ut!! // Mamma / Mormor. :) <3

    SvaraRadera