torsdag 31 januari 2013

Poängen med gratängen...



...funderar jag lite på. Smidigt ska det ju vara, men tänker jag efter så blir det i alla fall en massa hopkok i olika kastruller innan allt väl ligger i formen. Men ska man bjuda hem gäster är det ju kanon att välja gratäng, för det går ju galant att förbereda allt och sen bara slänga in i ugnen. Snyggare att ställa fram också än en massa kastruller och grytor. Det går oftast också bra att frysa gratäng i portioner som blir perfekta matlådor. Den här blev riktigt mumsig även infryst i matlådeform. Så summan av kardemumman, det är inte så tokigt med gratäng ändå!

Pastagratäng på tortiglioni och kassler

4 port.

400 g tortiglionipasta
1 gul lök, hackad
4 st salladslökar (eller ca 1dm purjolök)
400 g kassler, tärnad
1 msk smör
2 dl riven, lagrad ost
2 tsk senap
2 msk vetemjöl
4 dl matlagningsgrädde
2 msk kycklingfond, koncentrerad
1 st ägg

Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt anvisningarna på förpackningen. Sila av vattnet och låt pastan rinna av. Fräs lök, salladslök och kassler i smöret i en stekpanna några minuter. Rör ner i pastan i en bunke. Tillsätt osten. Häll över i en smord ugnssäker form. Vispa samman senap, vetemjöl, grädde och kycklingfond i en kastrull och låt sjuda 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Ta kastrullen från plattan och rör ner ägget i såsen. Häll såsen över pastablandningen. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, cirka 15 min.

Jag använde min favoritkassler, dvs Ica´s vinmarinerade. Som vanligt bytte jag matlagningsgrädden mot mellangrädde. Receptet är från Allt om mat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar