tisdag 19 april 2016

Smart mat, fet(a) fisk!

Det vet ju de flesta att feta fiskar innehåller nyttigheter som gör en smart, så även jag. Därav kan det ju tyckas fett osmart av mig att äta och laga så lite fisk som jag gör. Egentligen så skulle jag lätt kunna äta mer fisk, men det är många smaklökar att ta hänsyn till i en familj modell större! Men när inga kids är på plats kan jag vara hur hänsynslös jag vill! :P 

Det blev en smarrig fet(a)fisk!


Toppad med en massa ruccola...


...och med en vansinnigt god kall sås, som man får dill(e) på!


Till detta stekte jag haricots verts i sällskap av bacon och skivad rödlök.



Gott, nyttigt och smart! ;)

Lax i ugn med ruccola & feta

4 port.

4 portionsbitar lax
150 g fetaost
45 g ruccola
3 msk rapsolja
salt, peppar, citronpeppar

Dillsås

2 dl crème fraiche
3 msk torkad dill
1 tsk lökpulver
salt, peppar

Gör så här:

Smörj en ugnsfast form, lägg i laxfiléerna och krydda. Finhacka ruccolan. Smula över fetaosten på filéerna och strö sedan över ruccolan. Ringla över olja på ruccolan (jag använde smör- och rapsolja) och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20-30 min, tills laxen är ca 56 grader.

Rör ihop alla ingredienser till såsen. Låt gärna stå och dra en stund.


Receptet hittade jag på Landleys kök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar