söndag 24 april 2016

Hamburgerplanka

Igår hade vi vänner över på middag och barnen var i majoritet, hela 6 st mot oss 4 vuxna. Ett safe card när det gäller barn och mat är ju hamburgare med pommes och jag ska inte säga att jag bangar på den heller. :p I alla fall inte våra hemmagjorda hamburgare, som är ruggigt goda om jag får säga det själv!
Voilá!



Det är min sambo som står för själva burgaren, som han gör på högrevsfärs. Oslagbart det godaste till hemmagjorda hamburgare!! Så saftigt och gott! 
Och så som sig brukar när mannen står vid grillen, så fixar frugan resten helt enkelt! ;)

Till detta gjorde jag en fräsch coleslaw, på färsk vitkål, som det ju är säsong för just nu.
Jag gjorde också en hamburgerdressing som ska smaka som Big Mac-dressing, men tyckte inte att den blev så god faktiskt. Till saken kanske hör att Big Mac inte är en favorit hos mig. ;) 
Så den lägger jag heller inte ut!
Däremot har jag tips på en annan god hamburgerdressing här!
Och självklart toppades burgaren med karamelliserad rödlök!


Jag dubbelfriterade sötpotatis till hamburgaren och det är vansinnigt gott!! Går inte att sluta äta! Har också köpt såna fina serveringskorgar till dessa, som jag bara älskar. Så stylish!

Sötpotatisfrites

4 port.

700 g sötpotatis
matolja till fritering
flingsalt

Skala sötpotatisen och skär stavar. Lägg dessa i iskallt vatten i minst 15 min. Låt de rinna av och klappa dem torra med en kökshandduk. Hetta upp oljan till ca 170-180 grader. Fritera stavarna till de får fin färg och låt rinna av på hushållspapper. Fritera dem sedan en omgång till, så att de blir riktigt frasiga. Låt rinna av igen och salta.



Något som också är hejdlöst gott till burgaren, men även till en grillad köttbit, och har blivit ett must-have i kylen är denna goda barbequesås som serveras på Texas Longhorn restaurangerna. Säljs också i en supersnygg glasflaska, på ICA.


Vi testade också nya hamburgerbröd. Jag tycker de vanliga standardbröden med sesamfrön är sååå tråkiga, föredrar Friscobröden från MAX. Nu hade Korvbrödsbagarn kommit ut med ett nytt bröd, Bistro Brioche.
Riktigt goda faktiskt och lite snyggare! :)



Vi serverade hela skapelsen på våra plankor.



Högrevsburgare à la Kristian

150 g högrevsfärs per person

Efter smak:

Worcestershiresås
Dijonsenap
Salt
Peppar

Blanda ihop alla ingredienser och forma till snygga burgare.


Coleslaw

4 port.

7 dl finstrimlad vitkål, gärna färsk
1 riven morot
1 liten strimlad rödlök
1 dl crème fraiche
½ dl majonnäs
2 msk vispgrädde
2 tsk fransk senap
1 tsk strösocker
salt, peppar

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå i kyl en stund innan servering, så att smakerna sätter sig lite.


Karamelliserad rödlök

4 port.

2 rödlökar
½ msk smör
½ msk olivolja
2 msk råsocker/strösocker
2 msk balsamvinäger
salt, peppar

Skala och skiva löken. Stek den mjuk och glansig i smör och olivolja. Tillsätt sockret och rör runt tills det lösts upp. Häll i balsamvinäger och krydda lite lätt med salt och peppar. Låt det hela steka ihop ett tag.


Så vad väntar ni på - bara burga grilla! :D







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar