tisdag 27 augusti 2013

Lilla Olles läppar blir nog inte så blå i år...



...och björnen lär nog bli fett besviken, precis som jag blev, när jag traskade ut i skogen för att plocka blåbär till mina blåbärsmazariner. Tur det finns att köpa, även om det inte känns lika kul. Dom otroligt söta mazarinformarna fyndade jag i somras på semestern och redan då bestämde jag mig för vad jag skulle fylla dom med! :) Mazariner är gott!

Blåbärsmazariner

Ca 10 st

Mördeg:

3 dl vetemjöl
2½ msk strösocker
½ tsk bakpulver
100 g kallt smör
½ ägg

Fyllning:

150 g mandelmassa
50 g mjukt smör
2 ägg
½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
3/4 dl färska eller frysta blåbär

Glasyr:

2 dl florsocker
3-4 tsk vatten
1 droppe röd hushållsfärg
ev färska blåbär att garnera med

Mördeg: Blanda mjöl, socker och bakpulver i matberedaren. Tillsätt det kalla smöret i tärningar samt det halva ägget. Arbeta snabbt ihop till en deg. Svep in i plast och låt vila svalt i minst 30 min.
Fyllning: Riv mandelmassan, ta i smöret och rör massan smidig. Blanda i äggen, ett i taget, under omrörning. Blanda mjöl och bakpulver och rör i. Tryck ut degen i mazarinformar och fördela mandelmassekrämen och några blåbär i varje form. Grädda i nedre delen av ugnen 10-12 min. Låt svalna.
Glasyr: Rör samman florsocker, vatten och färg. Bred glasyren på mazarinerna. Dekorera ev med blåbär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar