torsdag 29 augusti 2013

Alla gillar olika!


Smaken är ju som bekant som baken - delad och därför behöver jag inte heller dela med mig av den här goda broccoli/blomkålsgratängen! För ingen annan i familjen är speciellt förtjust i grönsaksgratänger. Får alltså hela härligheten för mig själv! Därför passar jag på att laga sånt när jag har en ledig dag och behöver lite lunch, samtidigt som jag får rester som blir perfekta matlådor!



Före!


Efter!

Broccoli och blomkålsgratäng

Ta broccoli och/eller blomkål (gärna färsk såklart) i lagom mängd för en medelstor ugnsform (min var ca 15 x 25) och koka dessa lite hastigt i lättsaltat vatten. Smörj ugnsformen och häll i grönsakerna. Blanda ihop 2 ägg med 1-2 dl gräddmjölk och en burk med crème fraiche med smak av soltorkade tomater och fetaost. Salta och peppra. Riv över en god lagrad ost i riklig mängd. Gratinera till fin färg, i 225 grader.

MUMS, vad krämigt och gott!! Kan ju serveras med det mesta; skinka, korv, kassler...Eller bara som den är!

Obs! Mobilbilder. Därav lite dålig kvalité!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar