måndag 14 december 2015

En massa mazariner...

...hade jag kunnat mumsa i mig, för dessa saffransmazariner var vansinnigt goda!! Om man gillar mazariner, vilket jag gör, och om man gillar saffran, vilket jag också gör, så är dom här klockrena. Så igår, på självaste luciadagen fick faktiskt de klassiska lussebullarna ge vika för dessa godingar.


Saffransmazariner

14 st.

Mördeg:

120 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
3 dl vetemjöl
1 ägg

Fyllning:

50 g smör
½ g saffran
370 g mandelmassa
100 g smör, rumsvarmt
2 ägg
3 äggulor
2 msk vetemjöl
1 msk vaniljsocker
mandelspån att strö över
florsocker att pudra över

Gör så här:

Mördeg: Blanda alla ingredienser i en bunke eller matberedare och arbeta hastigt ihop till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt den vila i kylen 20 minuter. Tryck ut degen i mazarinformar.

Fyllning: Sätt ugnen på 180 grader varmluft, 200 grader vanlig ugn. Smält 50 g smör i en kastrull, blanda ner saffran och ställ åt sidan. Riv ner mandelmassan i en bunke eller matberedare och rör i omgångar ner det rumsvarma smöret till en slät massa. Blanda ner den smälta smörblandningen. Tillsätt ett ägg i taget samt äggulorna och blanda väl. Rör slutligen ner mjöl och vaniljsocker till en slät fyllning. Fyll formarna till lite drygt tre fjärdedelar. Strö över mandelspån och grädda mitt i ugnen cirka 20 min eller tills mazarinerna fått lätt gyllenbrun färg. Låt dem svalna helt och pudra över florsocker före servering.


Receptet kommer från Roy Fares.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar