söndag 6 december 2015

Andra advent, nu har det hänt...

...att jag äntligen kunnat börja baka i vårt nya kök, i vårt nya hus! Och vad är väl bättre att inviga köksregionerna med än saffransbullar?

Traditionella lussekissar i all ära, men jag gillar ändå att göra mina saffransbullar efter samma recept som mina vanliga, goda vaniljbullar. Här behövs ingen kesella eller vit sirap eller annat lull-lull, en massa äkta smör och bullarna blir saftiga ändå!



Och som vanligt...Smaken är som lusse-baken, delad! Russin-lovers och russin-haters, alltså gjorde jag hälften hälften.
Jag är verkligen ett fan av saffran, så jag tar 2 påsar!

Saffransbullar
Ca 30 st

50 g jäst för söta degar
4 dl mjölk
100 g smör 
2 kuvert saffran
1½ dl strösocker
1 krm salt
½ tsk hel kardemumma, som stöts i mortel
1 ägg
13-14 dl vetemjöl

Fyllning:

200 g mjukt smör
1½ dl strösocker
½ dl vaniljsocker

Sätt ugnen på 225 grader.
Lös upp jästen i mjölken som värmts till 37 grader tillsammans med smöret och saffranet. Tillsätt socker, salt, ägg, kardemumma och bara precis så mycket mjöl att det blir en fin deg. Jäs 30 min under bakduk. Arbeta igenom degen och kavla ut. Blanda och bred på fyllningen, strö över russin om du önskar ha det, vik över så det blir dubbelt och skär ut ca 2 cm breda remsor som du sen snurrar ihop till knutar. Låt jäsa övertäckta på bakpappersklädd plåt i ca 30 min. 
Pensla med ägg och strö på massvis med pärlsocker.
Grädda i ca 8-9 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar