måndag 21 november 2016

En julfuling som ger julfeeling

Japp, jag har julfulat mig lite. Är faktiskt en traditionsslav och försöker verkligen hålla mig till advent innan stjärnor o stakar pyntas upp, inte heller blir det nåt tjuvdrickande av glöggen i förtid...
Men när det gäller julgodiset tillåter jag mig att tänja bara lite på gränserna. :P För julgodis behöver ju inte vara julgodis. Det kan ju bara vara typ godis. Ju.
Fast de här passar såklart finemang till jul och på köpet fick jag en liten känsla av vad som komma skall! ;)

Busenkla att göra och helt löjligt goda!


Ballerinatryfflar

Ca 15 st

1 paket Ballerina original
55-70 g naturell färskost, typ philadelphia
100 g mjölkchoklad
strössel, kulor eller annan topping

Gör så här:

Mixa Ballerinakexen (det skadar inte alls om det inte blir helt söndermixat, lite kak-crunch i tryfflarna är bara gott) och tillsätt färskosten lite i taget, tills du får en rullbar smet. Ställ bollarna i kylen ca 1 timme. Smält chokladen över vattenbad, låt svalna en stund. Stick en grillpinne i tryffeln, rulla runt den i chokladen och se till att den blir helt täckt. Lägg den doppade tryffeln på bakplåtspapper, dra ur grillpinnen och snygga till så att hålet efter pinnen inte syns. Låt stelna i kyl.

Receptet hittade jag på Victorias provkök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar