måndag 12 september 2016

Partaj-size-pizza

Kräftskivekalajs var det i helgen.
Kräftor är ju som bekant ingen snabbmat direkt och när jag blir hungrig, så blir jag hungrig. Och lite grinig. :P
Därför startar jag gärna kräftskivan med att äta något mättande, innan jag sätter klorna i klorna. Så att säga.
Denna gång gjorde vi små mini-pizzor, pizzettas. 
Lagom små och vansinnigt goda!
Perfekt att bjussa kidsen på också, som oftast dissar de röda delikatesserna.

Jag brukar göra egen pizzadeg, se recept här, men vill man ta genvägen funkar denna alldeles excellente:


Riktigt schysst deg faktiskt.
Inspirationen till dessa goda pizzettas står Sveriges Mästerkock Catarina König för.
Hennes skapelser är bara liiiiite snyggare, men hey, hemlagat ska väl se hemlagat ut? ;)


Pizzettas 

1 sats färdig pizzadeg, eller hemmagjord

Fyllning:

Tomatsås, recept här
Salami Milano
Mozzarella
Riven cheddar eller västerbottenost
Oregano
Pesto

Gör så här:

Dela degen i mindre bitar efter önskemål, forma till bollar som du sen trycker ut till tunna bottnar. Bred på tomatsåsen, lägg på 1-2 skivor salami beroende på pizzans storlek, skiva upp mozzarella och lägg på även dessa. Riv osten, fördela över pizzorna och strö på oregano.
Grädda i 225 grader tills osten och kanterna fått fin färg.
Klicka på pesto när de svalnat en aning och servera!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar